KASABAMIZIN TARİHİ
 

TARİHSEL BİLGİNLİK

Perslere sığınan Atinalı ünlü komutan Alkibiyedes M.Ö. 404 yılında bugünkü Balçıkhisar Kasabası sınırları içerisinde yer alan "Melisse" çiftliğinde ölmüştür...

Melisa arı dilin de çiçek ve bal anlamına gelmektadir.

Melisa vadisi bugünkü köpek ini ve deve yatagi arasın da bulunmaktadır. bu mevkiler sürekli tarihi soygun yenektedir.

burada atinalı komutan Alkibiyedes in som altından heykelinin bulundugu ifade edilir.

bu bölge şuhut ovasının en zengin yeri olarakda bilinmektedir

ASKERLİK: Askere gidecek gençler bir ay önce toplanıp eğlence düzenler Aileler sırayla yemeğe davet ederler. Çevre köylerdeki askerler ziyaret edilir. Askere gitmeden önce tüm askerler kasaba halkı tarafından ziyaret edilerek para yardımında bulunurlar. Bu ziyaretlerin akraba siyasi görüş farklılıkları göz önüne alınmadan yapılmayı ve sabahta dualarla uğurlanması takdire şayandır.

KASABANIN YETİŞTİRDİĞİ BÜYÜKLER: Adil ORHAN (Tekstilci işadamı Elazığ'da hastane, Şuhut' ta Huzurevi, Balçıkhisar Kas. Kur’an Kursu son olarak ta Hastane yapımına başlanmış olup, fakirlere yemek ve giysi yardımı da yapmaktadır.) Hasan akkuş (Eski Milletvekili) İbrahim ÇAKAL (il Milli Eğ.Md.Yrd.) Halil ARIK (Müftü) Sabri GÜNEŞ (D.İ.Bşk.lği Mus.în.Kur.)

SOSYAL YAŞAM VE GELENEK GÖRENEKLER DÜĞÜN: Kasabamızda evlenmeler hala görücü usulüne uygun yapılmaktadır. Önce aileler kızı beğenir ve sonra kızın ailesine bildirir. Belli bir süre sonra kız istenir ve verilirse söz kahvesi içilir. Söz kesmeden sonra nişan yapılır. Düğünden bir gün Önce kız evinde kına gecesi olur. Düğün bir günde biter. Kız evinde yemek verilmez. Düğün günü öğle namazından sonra damadın evinde yemek verilir. Bu genelde pilav üstü et ve hoşaftır. Sonra damat dualarla giydirilir ve takı takıldıktan sonra gelin almaya gidilir. Çeyizlerle birlikte gelin getirilir. Çeyiz çok cüzi miktardadır. Gelin damat evine geldikten sonda imam nikahı kıyılır. Düğünden bir gün sonra kadınlar kendi aralarında eğlenceler düzenlerler. Yeni evliler aileler ile aynı evi paylaşırlar, sadece odaları ayrıdır.

ULAŞIM VE EĞİTİM: Belediyeye ait 2si 302, 2'sı 50 NC. olmak üzere 4 otobüs vardır. Bu otobüsler hafta içi 7.30-l8.30 arası saat başı, Haf­ta sonu 15.00'de Afyon’ a sefer düzenlemektedir. Hafta içi otobüsler ilçeye çalışmaktadır. Balçıkhisar’ da Merkez ilköğretim (l.Devre), Balçıkhisar ilköğretim Okulu (l.,2.devre) olmak üzere 2 okul vardır. Balçıkhisar ilköğretim Okulu’ nun ikinci katı Devlet-Vatandaş işbirliği ile yapılmıştır. Balçıkhisar ilköğretim Okulu Yeni Mahalle' de bulunup 12.000 metre kare üzerine kurulmuştur. Ayrıca futbol sahası voleybol ve basketbol sahası vardır. Okulda laboratuar, atölye ve kütüphane mevcuttur. 1996 yılında 4 katlı, yataklı, lojmanlı hastane yapımı başlanmış olup, kaba inşaatı bir yılda tamamlanmıştır. En büyük yardım kasabanın yardımseverlerinden (Tekstilci) iş adamı Adil Orhan tarafından yapılmıştır

TARİHÇESİ: Kasabanın çevresinde yapılan gözlem ve araştırmalar sonunda tarihi M. Ö.1000 yıllarına kadar uzandığı rivayet edilmektedir. Kasabanın Fakı mevkisinde, M.Ö.1200 tarihlerinde Anadolu' da devlet kurmuş olan Frigya’ lılardan kalma eserler vardır. Bizans ve Roma dönemlerine ait eserlere ve kasabanın (Hüseyinli, Köpeyin, Gölcük, Kalınağıl, Könen) mevkilerinde rastlanmaktadır. Kasabanın bugünkü yerli ahalisinin Xl.yüzyıllarda buraya Semerkant ve Kafkasya bölgelerinden geldiği zannedilmektedir. Kasabada bulunan Eski Camii’nin. tapusunun Kütahya Müftülüğünde bulunması ilginçtir.

Kasabamız 1950 yılında Belediye olma hakkını kazanmıştır. Devlet Planlama Teşkilatlının çalışmalarıyla kasabanın asıl yerleşim sahasının 2 km. kuzey bölgesinde Yeni Mahalle mevkisine inme çalışmaları vardır. Yeni Mahalle şehir planına uygun bir biçimde 100.000 kişilik olarak planlanmıştır. Kısmen de olan alt yapışı tamamdır.Yeni Mahalleye 1968’ den itibaren kaydırılmaya çalışılmaktadır. Kasabada bulunan 2 kuyudan 3 depodan içme suyu temin edilmektedir. Bunlardan birisi artezyen, birisi kaynaktır.


YAĞMUR DUASI BABADAĞ ZİYARETİ: Haziran ayının ilk haftasına rastlayan ilk pazar günü yağış olursa şükür, olmazsa yağmur duası için baba dağına çıkılır. Bu duadan ibadetten çok bir festival havasına dönüşmüş olup, her yıl etkinlikler giderek artmaktadır. Bu törene dışarıda bulunanlar katılırlar. Üst bürokrat ve çevre köylerde davet edilir. Hazırlıklar bir iki hafta Önceden başlar, yağ bulgur, pirinç ve et için koyun keçi, sığır toplanır. Bir gün önceden kazanlarda yemekler hazırlanır.

Aileler kalabalıkları ile övünürler. Yemekten sonra topluca dua edilir. Avcılık ve atıcılık Kulübünün düzenlediği atıcılık yarışması yapılır. Başarılı olanlara hediye verilir. Baba dağına yemekhane ve tuvalet de yapılmıştır. Burasının kutsallaşması oradaki yatırdan kaynaklanmaktadır. Kurtuluş savaşında inanılan ve Allah'ın veli kulu olduğu varsayılan şahsın o yörede bulunan simetrik yapıda olan kristal taşların kurşun olarak kullandığına inanılmaktadır. Bu taşlar tuzlu suy atıldığında doğurduğuna inanılmaktadır. Bu tören birlik ve beraberlik

SOSYAL YAŞAM VE GELENEK GÖRENEKLER DÜĞÜN: Kasabamızda evlenmeler hala görücü usulüne uygun yapılmaktadır. Önce aileler kızı beğenir ve sonra kızın ailesine bildirir. Belli bir süre sonra kız istenir ve verilirse söz kahvesi içilir. Söz kesmeden sonra nişan yapılır. Düğünden bir gün Önce kız evinde kına gecesi olur. Düğün bir günde biter. Kız evinde yemek verilmez. Düğün günü öğle namazından sonra damadın evinde yemek verilir. Bu genelde pilav üstü et ve hoşaftır. Sonra damat dualarla giydirilir ve takı takıldıktan sonra gelin almaya gidilir. Çeyizlerle birlikte gelin getirilir. Çeyiz çok cüzi miktardadır. Gelin damat evine geldikten sonda imam nikahı kıyılır. Düğünden bir gün sonra kadınlar kendi aralarında eğlenceler düzenlerler. Yeni evliler aileler ile aynı evi paylaşırlar, sadece odaları ayrıdır.

GEÇİM KAYNAKLARI: Kasabanın ekime elverişli arazisi yetersiz olup, daha çok dağlık olması nedeniyle hayvancılık ağırlıklı geçim kaynağıdır, Son zamanlarda tarım ve hayvancılık gelişmiştir. Ağırlıklı olarak patates, pancar, haşhaş ekilmektedir. Vişne üretiminde belirgin bir artış görülmektedir. Bunun yanında ayçiçeği, arpa, buğday, mercimek ve az miktarda nohut yetiştirilmektedir. Kasabanın belirgin meyvesi ergendir. Dışarıda kasaba halkının ergenci olarak nitelendirilmesi bunun kanıtıdır.

NÜFUS VE YERLESİM: 2000 Nüfus sayımına göre 5.700 kişidir. Kasabada nüfus artış oranı önceleri yüksek olmasına rağmen son zamanlarda belirgin düşüş görülmektedir, îş imkanlarının ve arazinin kısıtlı olması sebebiyle birçok ile göç olmuştur. Kasabada Yeni Mahalle, Güldede Mahallesi, Zafer ve istiklal Mahallesi olmak üzere dört mahalle vardır. Zafer Mahallesin Alevi inanışa sahip vatandaşlar yoğunluktadır. Aralarında çok beliğin kültür farklılığı olmamasına rağmen, şartlı yaklaşımlar sonucu ilşkiler istenilen düzeyde gelişmemiştir. Diğer insani ilişkiler olsa da kız alıp verme hala yoktur. Kasabada altı camii ve bir Kur’an Kursu bulunmaktadır.

KOMŞULARI: Kasabanın doğusunda Atlıhisar Kasabası, Anayurt Köyü, Badem­li Köyü, batısında Tutağacı Köyü ,Selçuklu Köyü, Kuzeyinde îlyaslı Köyü, Başören Köyü, Kayabelen Köyü günevinde Kulak Köyü, Karaadilli Kasabası, Yıprak Köyü bulunmaktadır.

MEZAR ZİYARETİ: Kandil ve arefe günlerinde kasaba halkı toplu olarak mezarlığa giderler, toplu olarak dua ve yasin okunur. Ayrıca Ölen kişilerin ayrı ayrı mezarlara değil de (Belli bir süre geçmişse )bir mezara konmaları dikkat çekicidir.

MİSAFİR ODALARI: Burada hala oda geleneğinin devam etmesi ilişkilerin yalnız menfaate dayanmaması açısından Önemlidir. Bu odalarda gayet samimi bir havada sohbetler yapılmakta dışardan gelen yabancı misafirler ağırlanıp yatırılmaktadır.

BAYRAMLAŞMA : Ramazan ve Kurban Bayramlarında bayram namazlarından sonra erkekler odalarda toplu olarak yemek yerler. Daha sonra bayramlaşılır ve evlere dağılınır.


 
  Bugün 16248 ziyaretçi (59373 klik) kişi burdaydı!  
 
Bu web sitesi ücretsiz olarak Bedava-Sitem.com ile oluşturulmuştur. Siz de kendi web sitenizi kurmak ister misiniz?
Ücretsiz kaydol